CocoRosie — Tales of a Grass WidowCocoRosie — Tales of a Grass Widow

CocoRosie — Tales of a Grass Widow
[City Slang, 2013]

cocorosie2013

Fifth album in CocoRosie disgoraphy, Tales of a Grass Widow is a better piece than their previous Grey Oceans, showing the persistence in style — vulnerable, weird, strange. All this eerie art folk can creep you out, but can also go well with perception of the world as a highly absurd place, with beauty beyond the symmetrical and simple. (All this is, though, a subjective philosophical moment, we’re here to talk about music.)

The opener with “welcome to the afterlife” is somewhat unnecessary, if you ask me, but the appearance of Antony Hegarty on the following “Tears for Animals” is highly welcome. The single “Gravediggers” is a definite highlight, giving you exactly what the album bears — harmless monsters (the title of another song), some attempted exotica, prentended illness. “End of Time” is good with an almost-rap:

The earth will spit us out one day
Like broken angels cast away
Lets just hug and say goodbye
We are all heavenwards and weary

This is the game of psychosis and hysteria, but because it’s done by two girls, it’s well played.

The thing is, CocoRosie at this moment cease to be strange and unusual, and thus have lost part of their sex appeal and exotics that came with 2007’s The Adventures of Ghosthorse and Stillborn. Yet, I’m still a sucker for the abundant piano, all this art folk and druids singing. Good.


CocoRosie — Tales of a Grass Widow
[City Slang, 2013]

cocorosie2013

Пятый альбом в дискографии CocoRosie — лучше, чем его предшественник Grey Oceans. Уязвимый, ранимый, странный. Вот эта вот странная музыка кого-то может, что называется, высадить, а кому-то хорошо ложится на восприятие мира как абсурдной сущности с красотой, которая не всегда поддается принципам симметрии и пропорциональности. (Это все, впрочем, сиюминутное субъективное философствование, а мы о музыке.)

Открывающий трек с “welcome to the afterlife” мне показался каким-то лишним, но зато появление Antony Hegarty на следующем “Tears for Animals” порадовало. “Gravediggers” как сингл и хайлайт альбома, в целом, отображает его настроение — нестрашные монстры (по названию одной из песен, “Harmless Monster”), специальная эклектика, притворная болезненность. “End of Time” с чтением скорее чем пением тоже нравится:

The earth will spit us out one day
Like broken angels cast away
Lets just hug and say goodbye
We are all heavenwards and weary

Игра в психоз, но оттого, что этим занимаются две девушки, в принципе, игра веселит.

Фишка в том, что манера CocoRosie к этому моменту уже перестала быть непривычной, нет уже былой экзотичности, которая сопутствовала The Adventures of Ghosthorse and Stillborn. И все же меня по-прежнему затягивают обилие клавишных, весь этот арт-фолк и напевы друидов. В общем, хорошо.