Boards of Canada – Tomorrow’s HarvestBoards of Canada – Tomorrow’s Harvest

Boards of Canada – Tomorrow’s Harvest
[Warp, 2013]

boc-2013

Boards of Canada with their soft palette and beautiful soundscapes are back with their fourth studio album. This comeback is similar in expectations to My Bloody Valentine. Maybe with not such a long history, but in IDM a year counts as five.

Starting from 1998 with their debut Music Has The Right To Children, the Edinburgh duo has been making music that could almost be generic, but is never monotonous or boring. With its melted contours, it drags you in, makes you look into it and drown. Over the years, some things have changed though. Today BoC sound not as dark, as in the beginning. No rough textures of Geogaddi (2002). At times there are meditative rhythms, like the front-page “Reach for the Dead,” at times there are just ambient waves. The album is epic. By the end of it the pressure doesn’t go down: “Come to Dust” is very lofty and exalted. And the closing track is a dark finishing chord with a title in Russian “Semena Mertvykh” (“Seeds of the Dead”).

Tomorrow’s Harvest is a pretty bleak album (like the cover picture suggests), but this bleakness bears the force. There are no rough edges, no note out of line — only its own beautiful dense and subtle atmosphere. It’s mind-transforming, like the narcotics or heavy drugs experience. Like watching the skies — nothing much going on there, but you can stare forever.

Boards of Canada – Tomorrow’s Harvest
[Warp, 2013]

boc-2013

Boards of Canada со своей мягкой палитрой и музыкальными пейзажами выпустили четвертый альбом. Их возвращение можно приравнивать к камбэку My Bloody Valentine. Пусть и не такому затяжному, но в IDM можно считать год за пять.

Начиная с 1998 года и с дебюта Music Has The Right To Children, эдинбургский дуэт сочиняет музыку, которая могла бы быть почти-почти generic и однообразной, но которая своими нечеткими очертаниями заставляет вглядываться в себя, погружаться и тонуть. За эти более чем десять лет, впрочем, кое-что изменилось. Не столь мрачно, как в начале их пути. И нет уже такой шероховатой текстуры, как была в Geogaddi (2002). Где-то есть ритмы, как на флагманской “Reach for the Dead”, где-то от них BoC вовсе отказались, уйдя в расплавленные океаны эмбиента. Тут совершенная эпохальность. К концу альбома напор не ослабевает: так, например, “Come to Dust” — возвышенная и пафосная композиция. Последний трек носит русское название “Семена мертвых”.

Tomorrow’s Harvest можно назвать бледным альбомом (подходит к картинке его обложки), но именно в этой бледности его сила. Нигде ни одного перетянутого угла, никаких выскакивающих резких нот, только своя собственная, туманно-прекрасная атмосфера. Трансформация восприятия, как будто под воздействием наркотика или сильнодействующего лекарства. Чем-то похоже на то, как смотреть в небо — вроде бы, ничего не происходит, но созерцать можно долго.