Four Tet – PinkFour Tet – Pink

Four Tet – Pink
[TEXT, 2012]

Without unnecessary introductions, let’s just talk about the new Four Tet release. Pink, on the one hand, is half compiled from previously released singles and exclusives. On the other hand, it’s a truly whole album. On yet another hand, it’s the symbol of Kieran Hebden’s new fascination with the dance scene. Hebden is a tireless experimenter, always a cutting edge of music. He can flirt with jazz here, dubstep there, basic rhythms here and electronic experimental music there – that can really get a genre name of its own… And, what’s unbelievable at this point, he always sounds fresh and new – no faded or tired talent at all.

Pink has a number of tracks loved and listened hundreds of times through and through, like Locked, Jupiters, Pyramid and Pinnacles (the latter is a fantastic album closer), as well as previously unreleased ones. It’s hard to describe the density of the album – it can make you fall into trance on the dancefloor, or melt you into the nearest sofa at home, or have you navigate the city with some special route defined by the music.

Four Tet always makes me feel like there’s a vacuum layer around you, something like a power field protecting you from the outside world. This is a point of comfort, your own magic space. And even though it’s well understood that love for this music is shared by thousands, there’s still this intimate feeling of your own immersion and uniqueness.

Four Tet – Pink
[TEXT, 2012]

Без лишних раскланиваний и представлений, об альбоме. Pink – с одной стороны, наполовину можно считать коллекцией ранее выпущенных синглов и эксклюзивов. С другой же, это целостный альбом. С третьей – символ увлечения Кирана Хебдена танцевальной сценой. Хебден – неутомимый экспериментатор и представитель всегда cutting edge музыки. То заигрывания с джазом, то дабстеп, то ровные биты, то электронные эксперименты, которым впору давать отдельное стилистическое название… И, что удивительно, всегда ощущение свежести и новизны, никакой тебе застиранности, замыленности или простой утомленности.

В Pink вошли уже знакомые и заигранные до дыр Locked, Jupiters, Pyramid и Pinnacles (последняя, кстати, закрывает альбом), и есть ранее неслышанные. Трудно передать всю густоту альбома – под него можно впадать в транс на дансполе, можно медитативно размазываться по ближайшему дивану в пределах дома, или же бродить по городу по маршруту, который диктует музыка.

Four Tet всегда заставляет меня чувствовать, как будто вокруг меня создается невидимая плотная вакуумная подушка, что-то вроде защиты от вредоносной окружающей среды. Это точка комфорта, свое собственное магическое пространство. И хотя понятно, что с тобой любовь к этой музыке разделяют сотни тысяч других людей, всё же остаётся интимное ощущение своей собственной погружённости и избранной причастности.