of Montreal – Paralytic Stalksof Montreal – Paralytic Stalks

of Montreal – Paralytic Stalks
[Polyvinyl, 2012]

It took me a while, and a dozen listens before I gathered up the courage to write about the new of Montreal album, “Paralytic Stalks.” And yet now, I find it hard to say much about the release. It’s not that the album is bad – it’s not. Of course, it would never beat the 2007 Hissing Fauna, Are You The Destroyer? But even if Kevin Barnes is trying to get rid of the trail from that album, it’s not working – everyone would still put them side by side and make comparisons.

Paralyic Stalks is not as “entertaining” an album as its predecessors. Eight-minute long tracks only prove the point and make it harder to consume. Overall, the music is in its vein: multilayered indie rock, falsetto vocals, the general “patchwork” of music… The single Dour Percentage is pretty much the only standalone track that can be demonstrated separately from the album. The rest is best listened to as a whole. The lyrics are good as usual, but again, need listening in.

Are we posing? Are we props?
Riding the anger ’till it stops?

(Wintered Debts)

At times, the album reminds of theatrical manners of Peter Gabriel in the 70s. There’s similar special staging, poses and drama. But this is exactly what makes Paralytic Stalks a heavy listen: you need to be in the right mood for it.

of Montreal – Paralytic Stalks
[Polyvinyl, 2012]

Очень долго добирались руки, чтобы написать о новом релизе Kevin Barnes & Co, и вот даже сейчас, бесчисленное число раз переслушав новый альбом of Montreal “Paralytic Stalks”, понимаю, что мало что могу сказать об этой работе. И дело не в том, что альбом плохой – вовсе нет. До успеха в 2007 году с Hissing Fauna, Are You The Destroyer? нынешний альбом не дотягивает, и если Барнс таким образом пытался стряхнуть с себя след Hissing Fauna, то ему это не удалось – все равно примеряешь альбом к предыдущим.

Paralytic Stalks – не такой “развлекательный” альбом, как предшественники. Восьмиминутные треки к концу альбома только утяжеляют его восприятие. Хотя в целом музыка осталась такой же: многослойный странный инди-рок, фальцетный вокал, общая “лоскутность” звучания… Сингл Dour Percentage – пожалуй, единственный трек, который можно продемонстрировать в отрыве от остального альбома. Прочие можно слушать только вместе – с ускорениями/замедлениями, с крещендо и легатто. Хорошие тексты, но к ним надо прислушиваться.

Are we posing? Are we props?
Riding the anger ’till it stops?

(Wintered Debts)

Моментами альбом напоминает о театральных замашках Питера Гэбриела эпохи 70х. Тут есть такая же постановочность, “специальность”, драматичность. Но именно поэтому Paralytic Stalks – это та музыка, которую нужно слушать, как говорится, “под настроение”.