Feist – MetalsFeist – Metals

Feist – Metals
[Cherrytree, 2011]

It seems that by this moment and this new album, Leslie Feist isn’t even looking into commercial music. While I love her most popular songs, and her Let It Die album keeps appearing on my plalists, Metals is attracting me in the first place because it’s more complex and more intimate than anything that happened before it.

Remember Lacoste Essential with Mushaboom, iPod Nano with 1234 – and realize that there are no songs like these on Metals. And there’s no place for them here. Feist has her recognizable voice and manner not only for those who have been listening to Broken Social Scene.

Metals was recorded in California, with Gonzales and Mocky, after quite a long break for Feist from music (over a year). There are no “superhits”, but it’s not like the album needs them. The rest is there, and what’s there is a high concentrate. Organics in lyrics and melodies, grass, mountains and trees, honey vocals, warm stories, relaxed narration… It appears as if the music was being written without any pressure, just by itself, evolving. And today we’re looking at a new evolution stage, new step. A more complex organism, which is not as evident and simple as Let It Die, and still very nice and welcoming. You’re not by any means leaving the world created by Feist, not leaving her sweet stories. Let it stay this way.

Feist – Metals
[Cherrytree, 2011]

Кажется, что к нынешнему альбому Лесли Файст уже и не смотрит в сторону коммерческой музыки. При том, что мне глубоко симпатичны ее наиболее популярные песни, а альбом Let It Die то и дело появляется вновь в моих плейлистах, Metals меня притягивает в первую очередь тем, что он более сложный и более интимный, чем все остальное, что было до него.

Вспомним Lacoste Essential с Mushaboom, iPod Nano с 1234 – понятно, что на Metals подобных песен для рекламных роликов нет. Да они и не нужны. Feist и без того узнаваема не только теми, кто заслушивается Broken Social Scene и им подобным.

Metals записывался в Калифорнии вместе с Gonzales и Mocky, после достаточно долгого (целый год) перерыва в музыке для Feist. Если в нем нет “суперхитов”, то все остальное, присущее Feist, осталось и разве что стало еще более конденсированным. Органика в текстах и в мелодиях, трава и деревья, медовый вокал, теплые истории, расслабленное повествование… Похоже на то, что музыка не пишется с какими-то усилиями, а сама по себе эволюционирует. И сегодня мы наблюдаем новый виток, новый этап. Более сложный организм, в котором уже не все так очевидно, как на Let It Die, и все же очень уютно. Ты не покидаешь мир, созданный Feist, не выходишь за пределы ее милых историй. Пусть так и остается.