Panda Bear – TomboyPanda Bear – Tomboy

Panda Bear – Tomboy
[Paw Tracks, 2011]

Tomboy is hardly any news, everyone has already written about it. I haven’t gathered myself to write about it until now, but I still want to leave a trace of yet another gem from my favorites in this blog.

The fourth Noah Lennox’s album keeps the hypnotizing effect Animal Collective’s (as a whole and in parts) has on me. The complexity and wildness of the music should, it seems, drive you crazy. The sounds are intruding in your personal space (and in your brain), multi-layeredness is distracting, echoing vocals make it hard to understand the meaning of words, monotonous drums and repeating chords should be making it all confusing and disgusting. While in reality the absolute opposite happens: you’re dragged in, and you find a new space in your head where you can think clearly.

“You Can Count On Me” slowly drags you into this personal little craze, aka playground. And starting from the following “Tomboy”, the album already has full control over you, doing its psychedelic tricks. My favorite is probably “Slow Motion”, with bright flashes and meteorites flying by over the viscous base. “Drone” is what it is, the drone. Overall, the album is devoid of the rushing rhythm, it’s generally very relaxing and honey-like. Softness, laziness come, by default, with hypnosis.

Panda Bear – Tomboy by In House Press
Panda Bear – Tomboy
[Paw Tracks, 2011]

Альбом, собственно, уже не новинка, и о нем высказались все, кому не лень. Мне было то ли лень, то ли недосуг собрать мысли в кучу и высказаться, хотя слушала я его с настойчивой регулярностью.

Четвертый альбом Ноа Леннокса (Noah Lennox) не отпускает гипнотизирующего эффекта, который музыка Animal Collective вместе и по частям на меня производит. Сложность и дикость этой музыки, казалось бы, должны сводить с ума. Звуки назойливы, многослойность отвлекает, размноженный вокал не дает разобрать смысла, монотонные ударные и повторяющиеся аккорды должны запутать и отвратить. А на деле получается совершенно противоположное: тебя втягивает, а в голове появляется наконец-то пространство, внутри которого можно “жить и трудиться”.

“You Can Count On Me” медленно втягивает тебя в это тихое личное сумасшествие и площадку для игр, а начиная со следующей (заглавной) композиции альбом уже распространяет на твое сознание свое психоделическое действие. Моя, пожалуй, любимая композиция на Tomboy – “Slow Motion”, на ее тягучем полотне то и дело появляются яркие вспышки и пролетают метеориты. На альбоме нет метущегося ритма, он весь очень расслабленный и медовый. (Дикие пчелы, и они, конечно, делают дикий мед.) Мягкость, лень и разнеженность – конечно, не без гипноза.

Panda Bear – Tomboy by In House Press