Tim Hecker – Ravedeath, 1972Tim Hecker – Ravedeath, 1972

Tim Hecker – Ravedeath, 1972
[Kranky, 2011]

Monochrome doesn’t need to be boring. It is, in fact, very beautiful and deep. Dark abmient release by Tim Hecker brings about something claustrophobic and at the same time reminds of the vast cold spaces of Iceland. In Ravedeath, 1972 there is something of both. This is similar to the transition from one reality to another, verge of two worlds – the material and the ghostly. Only in this case – the world of things and the world of electronic, digital, collide.

The album’s idea stems from digital decay. Heaps of data on CDs and DVDs in a heap of trash, ending IP-address, the music you listen to only once and move on to another one… It’s a very quiet one, but nonetheless, a tragedy. Invisible death happening here and now, when no one really cares. Despite the slowness and length, Ravedeath, 1972 is in no way a quiet album. It is anxious and sad. It is about music and technology, the possible loss of something elusive in the search for technological perfection. The release is symbolic as well, on February 14, the day the feeling is commercialized.

The titles also fall into the same ideology: Hatred of Music (I, II), Analog Paralysis, 1978, The Piano Drop, Studio Suicide, 1980… The album was produced by Bon Iver. A very good album. It’s sad that I’ll probably listen to it once or twice, and then will move on to, for example, the new Radiohead…

Read & Listen:
Tim Hecker website
Myspace

Tim Hecker – Ravedeath, 1972
[Kranky, 2011]

Однотонность не должна быть скучной. Она бывает очень красивой и глубокой. Темный эмбиентовый релиз Tim Hecker навевает то замнкутость и клаустрофобию, то необъятные холодные просторы Исландии (как добрая половина эмбиента). В Ravedeath, 1972 есть, пожалуй, и то и другое. Это похоже на переход из одной реальности в другую, стык двух миров – материального и призрачного. Только в этом случае – мир вещей и мир электронный, цифровой.

Идея альбома проистекает из разложения цифровой информации. Груды сваленных в кучу дисков с данными, заканчивающиеся IP-адреса, музыка, которую слушаешь ровно один раз и отправляешь в отставку, чтобы взяться за другую… Это очень тихая, но тем не менее, трагедия. Незаметная смерть, которая происходит здесь и сейчас, когда никому, по сути, нет дела. Несмотря на медлительность и протяженность, Ravedeath, 1972 не назовешь спокойным альбомом. Он тревожный и грустный. Он о музыке и о технике, о возможной утрате чего-то неуловимого в поисках технологического совершенства. Символичен и релиз 14 февраля, в день, когда чувство коммерциализируется, а понятия подменяются.

Названия композиций тоже подчинены идеологии: Hatred of Music (I, II), Analog Paralysis, 1978, The Piano Drop, Studio Suicide, 1980… Продюсировал альбом Bon Iver. Замечательная работа. Жаль, только послушаю я ее всего пару раз, а на смену придет, например, новый альбом Radiohead…

Read & Listen:
Tim Hecker website
Myspace

  • Артём

    Тим делает ветер вместо вакуума.Какой-то огромный пласт эмбиента, необъятный пласт движется вдоль уха. Наверное, просто слушателя маловато для поглощения его целиком