James Blake – James BlakeJames Blake – James Blake

James Blake – James Blake
[Hemlock Recordings, 2011]

Young British James Blake gets now as much attention as Burial did several years ago. This is a new dubstep, mixed with pop. Vocal, more on-the-surface, not trying to drag you into the depths. The self-titled album structurally resonates with Herbert’s “Bodily Functions” (2001) – however different these two works are. It makes sense for Geoff Barrow to notice on Twitter, without names. From the view of “smart sadness” in music, regardless of style, James Blake approaches Portishead, or, say, Thom Yorke (these come to mind first). His music is the art of beautiful sadness. Wilhelm Screams alone is worth a lot.

Clicking sounds, disrupted rhythms at times, glued together by slow vocals and legatto of the instruments. Foggy and wrapping melodies, with vocals that stand out more than we’re used to in dubstep. All this makes the album non-pretentious and easy to absorb, very comfortable to relax or give in to beautiful sorrow. After a line of EPs the album is a great step forward.

Nicely composed 11 songs of the album demonstrate not the transgress of formerly niche music into pop, but just the opposite – transformation of pop music, sparing it of all the excessive decoration and leaving the bare essentials of its aesthetics. In some moments (I think the most beautiful of all is the closing Measurements) it’s pure minimalism, in other – lots of layers that wraps around you like a blanket. Overall, there’s no austerity, more of a well constructed reality, where the geometry of sound guards the art.

Read & Listen:
James Blake on Myspace
James Blake on BBC Sound of 2011
James Blake – James Blake
[Hemlock Recordings, 2011]

James Blake оттягивает на себя практически столько же внимания, как несколько лет назад Burial. Это новый дабстеп, смешанный с поп-музыкой. Вокальный, более поверхностный и не утягивающий в глубину. Своей структурой он даже напоминает мне Herbert альбом 2001 года Bodily Functions (какими бы разными ни были эти две работы). Не зря Geoff Barrow “оторвался” в Твиттере, не называя имен. По уровню “умной грусти” в музыке, безотносительно стиля, James Blake приближается к тем же Portishead, Thom York (эти первыми приходят в голову). Его музыка – это искусство красиво предаваться печали. Wilhelms Scream – сама по себе стоит многого.

Щелкающие звуки, раздробленные ритмы, склеивающиеся медлительным вокалом и легатто инструментов. Туманные и обволакивающие мелодии, больше, чем мы привыкли, выпирающий вокал – это делает альбом легким для прослушивания и непритязательным, и удобным для того, чтобы подстроить его под собственное настроение и качественно погрустить. После нескольких EP отличное долгожданное продолжение.

Хорошо собранные 11 песен альбома показывают не переход когда-то нишевой музыки в попсу, а наоборот, перевоплощение поп-музыки и отсечение всей декоративности до ключевых элементов ее эстетики. В какие-то моменты остается чистейший минимализм, в другие – многослойность укутывает, как одеялом. Но в целом, здесь нет аскезы, скорее – сконструированная реальность, где геометрия звука стоит на страже искусства.

Read & Listen:
James Blake on Myspace
James Blake on BBC Sound of 2011