[lang_en]Metric – Fantasies[/lang_en][lang_ru]Metric – Fantasies[/lang_ru]

Metric – Fantasies
[Self-Released, 2009]

[lang_ru]Metric сформировались в 1998 году – в Нью-Йорке, а сейчас перебрались за ближайшую границу, в Торонто. А музыку для альбома Fantasies Эмили Хейнс (Broken Social Scene, на всякий случай) писала в Буэнос-Айресе. По ее словам, было хорошо писать в новом месте, где она никого не знала. Альбом должен как будто открыть новую главу ее жизни, или же отразить какой-то внутренний ступор и страх (бывают такие моменты в жизни). В общем, очень контекстуальный альбом… Одна из первых песен, которые были написаны, первая в треклисте и сингл с альбома – Help I’m Alive. Ритм сердцебиения точно вписывается в текст:

I tremble, they’re gonna eat me alive
If I stumble, they’re gonna eat me alive…
Help, I’m alive
My heart keeps beating like a hammer

Альбом, кстати, начинает получать негативные отзывы в блогосфере и, не исключено, будет обвинен в том, что “ничего нового”, “неинтересно” и т.п. Но почему-то мне очень понравился. Может, просто под настроение пришелся, вписался в контекст, так сказать.

Резвый гитарный инди-рок, залипучие мелодии и нежный женский голос поверх. Вокал местами похож на Нину Перссон из The Cardigans, местами на Карен О из Yeah Yeah Yeahs – что-то среднее, пожалуй, а потому и отдельное. Sick Muse, Gimme Sympathy – одни из самых запоминающихся песен. Twilight Galaxy – приятная электронно-спокойная интерлюдия, медленная и почти убаюкивающая, но сразу после нее – Gold Guns Girls, где гитары вновь набирают силу. Gimme Sympathy, опять же, привлекает текстом, в который “зашит” вопрос всех вопросов:

After all this is gone
Who’d you rather be,
The Beatles or the Rolling Stones?

(Собственный ответ, кстати, там же:

Come on baby, play me something
Like Here comes the sun
)

Emily Heins и James Shaw (с остальными собратьями по музыке, конечно) выдали по-настоящему органичный альбом. Нескучный, но и не чрезмерно забойный. Вокал уравновешен гитарами, ритм подвижный, но не угоняющий вперед. В общем, подходит и для быстрой езды в машине, и для неспешных прогулок с созерцанием урбанистичного пейзажа. Is it ever gonna be enough? (из Gold Guns Girls) Точно сказать трудно, наверное, приестся, но слушается очень хорошо, more and more.

P.S. Акустическая версия Help I’m Alive тоже восторг, скачать можно, сообщив группе свой email на ilovemetric.com.[/lang_ru][lang_en]Metric was formed in 1998 in New York, then moved to Toronto, Canada. And the music for Fantasies album was written in Buenos Aires. Emily Heins (just in case, Broken Social Scene) says it was good to write in a new place, where she didn’t know anyone. The album is supposed to kind of open a new page in her life, or at least, be a reflection of her inner paralysis and fear (such moments do happen in life). All in all, a highly contextual album… One of the first songs she wrote, the first on the tracklist, and a single for the album is Help I’m Alive. The rhythm of a heartbeat and lyrics to match:

I tremble, they’re gonna eat me alive
If I stumble, they’re gonna eat me alive…
Help, I’m alive
My heart keeps beating like a hammer

The album, by the way, is starting to get negative feedback in blogosphere. I wouldn’t be surprised if it’s going to be receive reviews like “nothing new” and “uninteresting”, but somehow I really liked it. Maybe it’s the mood/state you’re in for it – again, the context.

Frisky guitar indie-rock, sticky melodies and a tender female voice on top. The vocals sometimes reminds of the Cardigans’ Nina Persson, sometimes of Yeah Yeah Yeahs’ Karen O – something in-between, and thus original. Sick Muse and Gimme Sympathy are probably two of the most memorable songs. Twilight Galaxy is a slow electronic interlude, almost dreamy, but right after it comes Gold Guns Girls with guitars gaining new strength. Gimme Sympathy, again, with catchy lyrics and the “question of questions”:

After all this is gone
Who’d you rather be,
The Beatles or the Rolling Stones?

(Their own answer is following right after:

Come on baby, play me something
Like Here comes the su
n)

Emily Heins and James Shaw (with the rest of the band, of course) have made a truly seamless album. Not boring, not overly high-voltage. The vocals are counterbalanced by the guitars, the rhythms is dynamic – however, not too fast-forward. Altogether, Fantasies is good both for fast driving and slow walking in an urban landscape. “Is it ever gonna be enough?” (from Gold Guns Girls) Not sure yet, probably, I’ll get enough of it, but for now, that’s just what’s good to listen to, “more and more”…

P.S. Acoustic version of Help I’m Alive is an inspiration too. Can be downloaded if you tell them your email at ilovemetric.com[/lang_en]

Gimme Sympathy
Gimme Sympathy

Read & Listen:
Official website
Myspace
Full album stream at Spin